Důležité právní novinky pro eshopy

Pro 12, 2022
1931 Zobrazeno
1 Comments

Novelizace občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele přináší nové směrnice EU, jež vnesou důležité změny do oblasti online prodeje zboží. Směrnice zatím není platná, ale její start můžeme očekávat někdy před Vánocemi, maximálně v lednu 2023. To nejdůležitější čemu byste určitě měli věnovat z pohledu eshopu pozornost, je nový způsob prezentování slev a zveřejňování recenzí.

Pojďme se ale podívat na to, čeho všeho se novela dotkne: 

  1. Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace
  2. Stav vraceného zboží po odstoupení od smlouvy spotřebitelem do 14 dnů
  3. Povinnost informovat spotřebitele, že nemá právo odstoupit od smlouvy
  4. Prezentování slev
  5. Uživatelské recenze
  6. Odpovědnost za vady zboží a nároky spotřebitele z nich vyplývající, a to včetně digitálních prvků
  7. Označení objednávkového „tlačítka“
  8. Poskytování služeb či digitálního obsahu na internetu
  9. Maximální lhůta pro dodání zboží
  10. Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními
  11. Dynamická cenotvorba

Nejprve si popišme pozitivní změny novely – jde o první 3 body.

Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace

Eshopař bude mít právo požadovat úplatu za uskladnění výrobku v případě jeho nevyzvednutí po vyřízení reklamace kupujícím.

Stav vraceného zboží po odstoupení od smlouvy spotřebitelem do 14 dnů

Spotřebitel ponese odpovědnost za snížení hodnoty zboží v důsledku jeho užívání
nad rámec běžného vyzkoušení. Tedy velmi dobrá zpráva – eshopy již nebude být možné zneužívat jako bezplatné 14denní půjčovny.

Povinnost informovat spotřebitele, že nemá právo odstoupit od smlouvy

Obchodník bude muset explicitně předem informovat o tom, že spotřebitel nebude moci
u konkrétního objednávaného zboží odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů.

A teď to méně příjemné….

Prezentování slev

Z pohledu eshopaře je nový způsob prezentování slev nejdůležitější a nejnáročnější změnou celé novely. Nově bude platit základní obecné pravidlo => (předchozí) referenční cenou při zobrazování slev bude nejnižší cena zboží nabízená obchodníkem za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy. Smyslem této novinky je, aby obchodníci informovali o slevách spotřebitele férově a jednotně.

Pokud budete chtít uvádět u produktu, že je ve slevě, musíte dodržet tyto pravidla:

  • „Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy…Musí vždy uvést, kolik činila nejnižší předchozí cena zboží.
  • Předchozí (referenční) cena nesmí být starší než 30 dnů (před poskytnutím slevy).
  • Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je referenční cenou nejnižší cena od
    okamžiku první nabídky.
  • Platí zvláštní pravidla platí pro postupné snižování cen.
  • Pravidla platí pro všechna oznámení, která vytvářejí dojem snížení ceny, jako jsou „sleva“, „speciální nabídka“ nebo „nabídka Black Friday“, přičemž u zboží dotčeného oznámením musí být vždy uvedena „předchozí“ cena.

Podívejte se na 3 příkladech, jak to bude vypadat v praxi:

Postupné snižování ceny

Uvádění slevy při postupném snižování ceny je velmi zajímavé. Ve svém důsledku
umožňuje prolomit třicetidenní období pro předchozí (referenční) cenu.

„Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za
kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy,
zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.“

To by mělo znamenat, že pokud dochází k postupnému snižování ceny označované jako
sleva u jednoho výrobku, mělo by být možné jako předchozí (referenční) cenu uvádět
původní cenu (před prvním zlevněním) – po „přiměřenou dobu“.

Tyto nové změny samozřejmě vyžadují a kladou nové nároky a požadavky na internetové obchody – ukládání historie cen, jejich zobrazování s časovou osou, … Se vším tím vám na Webarealu pomůžeme tak, abyste dostáli liteře zákona a zbytečně si nekomplikovali život. Všechny požadavky jsme zkonzultovali s našimi poradci a právníky a naprogramovali a připravili jsme řešení, které bude plně vyhovující. Již brzy vám naše řešení pro prezentování slev představíme.

Uživatelské recenze

Jestliže obchodník zveřejňuje na svém e-shopu uživatelské recenze, přibude mu nová
povinnost – informovat, zda prodávající zajišťuje ověření pravosti recenze. Přesněji, že jí
napsal spotřebitel, který si zboží zakoupil. Prakticky jde o to doplnit k recenzím, zda eshopař zveřejněné reference ověřuje (a jak) nebo neověřuje jejich pravost.

Pokud recenze zveřejňujete, ale neověřuje, pak:
Přímo k textu recenzí přidat informaci, že nezajišťuji, zda zveřejněná recenze
pochází od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je
zakoupil.

Pokud recenze zveřejňujete a ověřuje, pak:
Přímo k textu recenzí přidat informaci, že zajišťuji, že zveřejněná recenze pochází
od spotřebitele, (který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil),
doplněnou o hypertextový odkaz na podrobnější informace, jakým způsobem
zajišťuji.

Odpovědnost za vady zboží a nároky spotřebitele z nich vyplývající, a to včetně digitálních prvků

Dochází k dalšímu upřesnění povinností při vydávání písemného potvrzení o přijetí zboží
do reklamačního řízení. Prodávající je tedy povinen vydat písemné potvrzení:

  • Kdy spotřebitel právo uplatnil,
  • co je obsahem reklamace,
  • způsob vyřízení reklamace požadovaný spotřebitelem,
  • kontaktní údaje spotřebitele pro jeho informování o vyřízení reklamace.

Drobných změn se dočkaly i požadavky na způsob vyřízení reklamace:

  • Reklamace musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů,
  • prodávající se spotřebitelem se můžou nadále dohodnout na delší lhůtě,
  • prodávající je povinen informovat spotřebitele o vyřízení reklamace,
    na závěr reklamačního řízení vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy, a době jejího trvání, případně písemné
  • odůvodnění zamítnutí reklamace.

Označení objednávkového „tlačítka“

Tlačítko, pomocí kterého dokončí zákazník nákupní proces, bude muset být nově označeno
snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající
jednoznačnou formulací. V prosinci 2021 vydala Evropská komise Pokyny ke směrnici o
právech spotřebitelů, podle kterých „musí být příslušné označení na samotném tlačítku nebo bezprostředně vedle něj.“ Rozhodnutí Soudního dvora EU v dubnu 2022 ovšem uvádí, že „je třeba vycházet pouze z výrazu uvedeného na tomto tlačítku nebo této podobné funkci.“ Tlačítko změníme v systém Webareal sami k platnosti novely.

Maximální lhůta pro dodání zboží

Eshopař bude mít nově pevně danou povinnost dodat zboží nejpozději do 30 dnů od
uzavření kupní smlouvy (nebude-li oběma stranami výslovně domluveno jinak).

Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními

Explicitně bude stanoveno, že není možné přidávat do objednávky jakákoli plnění bez
výslovného souhlasu nakupujícího. Předem zaškrtnutý check-box např. u pojištění bude
tedy nerelevantní a navíc přestupkem.

Dynamická cenotvorba

Obchodník bude muset informovat zákazníka předem o tom, zda došlo v jeho případě k
automatizovanému přizpůsobení ceny.

Může vás zajímat

ChatGPT a jeho využití pro eshopaře
WEBAREAL
0 shares219 views
WEBAREAL
0 shares219 views

ChatGPT a jeho využití pro eshopaře

Bohemiasoft - Pro 07, 2023

V dnešní éře technologického pokroku se představují nové a vzrušující možnosti, které mění způsob, jakým komunikujeme a získáváme informace. Jedním…

Zvyšte své tržby během vánoční sezóny a to na pár kliknutí: propagace, kterou zvládnete sami!
WEBAREAL
0 shares547 views
WEBAREAL
0 shares547 views

Zvyšte své tržby během vánoční sezóny a to na pár kliknutí: propagace, kterou zvládnete sami!

bohemiasoft - Lis 14, 2023

Zdá se vám, že váš e-shop nemá takové výsledky, jaké si představujete? Nebo chcete růst vašeho e-shopu ještě podpořit? Na…

Jak efektivně spravovat váš reklamní rozpočet?
WEBAREAL
0 shares304 views
WEBAREAL
0 shares304 views

Jak efektivně spravovat váš reklamní rozpočet?

Bohemiasoft - Lis 06, 2023

V nelítostném světě digitálního marketingu je efektivní správa reklamního rozpočtu zásadním prvkem pro úspěch podnikání. Představte si, že váš reklamní…

One Response

Přidat komentář

Your email address will not be published.


*

KALENDÁŘ

Prosinec 2023
Po Út St Čt So Ne
« Lis    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031