Novelizace občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele přináší nové směrnice EU, jež vnesou důležité změny do oblasti online prodeje zboží. Směrnice zatím není platná, ale její start můžeme očekávat někdy před Vánocemi, maximálně v lednu 2023. To nejdůležitější čemu byste určitě měli věnovat z pohledu eshopu pozornost, je nový způsob prezentování slev a zveřejňování recenzí.
Pojďme se ale podívat na to, čeho všeho se novela dotkne:
- Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace
- Stav vraceného zboží po odstoupení od smlouvy spotřebitelem do 14 dnů
- Povinnost informovat spotřebitele, že nemá právo odstoupit od smlouvy
- Prezentování slev
- Uživatelské recenze
- Odpovědnost za vady zboží a nároky spotřebitele z nich vyplývající, a to včetně digitálních prvků
- Označení objednávkového „tlačítka“
- Poskytování služeb či digitálního obsahu na internetu
- Maximální lhůta pro dodání zboží
- Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními
- Dynamická cenotvorba
Nejprve si popišme pozitivní změny novely – jde o první 3 body.
Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace
Eshopař bude mít právo požadovat úplatu za uskladnění výrobku v případě jeho nevyzvednutí po vyřízení reklamace kupujícím.
Stav vraceného zboží po odstoupení od smlouvy spotřebitelem do 14 dnů
Spotřebitel ponese odpovědnost za snížení hodnoty zboží v důsledku jeho užívání
nad rámec běžného vyzkoušení. Tedy velmi dobrá zpráva – eshopy již nebude být možné zneužívat jako bezplatné 14denní půjčovny.
Povinnost informovat spotřebitele, že nemá právo odstoupit od smlouvy
Obchodník bude muset explicitně předem informovat o tom, že spotřebitel nebude moci
u konkrétního objednávaného zboží odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů.
A teď to méně příjemné….
Prezentování slev
Z pohledu eshopaře je nový způsob prezentování slev nejdůležitější a nejnáročnější změnou celé novely. Nově bude platit základní obecné pravidlo => (předchozí) referenční cenou při zobrazování slev bude nejnižší cena zboží nabízená obchodníkem za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy. Smyslem této novinky je, aby obchodníci informovali o slevách spotřebitele férově a jednotně.
Pokud budete chtít uvádět u produktu, že je ve slevě, musíte dodržet tyto pravidla:
- „Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy…Musí vždy uvést, kolik činila nejnižší předchozí cena zboží.
- Předchozí (referenční) cena nesmí být starší než 30 dnů (před poskytnutím slevy).
- Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je referenční cenou nejnižší cena od
okamžiku první nabídky. - Platí zvláštní pravidla platí pro postupné snižování cen.
- Pravidla platí pro všechna oznámení, která vytvářejí dojem snížení ceny, jako jsou „sleva“, „speciální nabídka“ nebo „nabídka Black Friday“, přičemž u zboží dotčeného oznámením musí být vždy uvedena „předchozí“ cena.
Podívejte se na 3 příkladech, jak to bude vypadat v praxi:
Postupné snižování ceny
Uvádění slevy při postupném snižování ceny je velmi zajímavé. Ve svém důsledku
umožňuje prolomit třicetidenní období pro předchozí (referenční) cenu.
„Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za
kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy,
zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.“
To by mělo znamenat, že pokud dochází k postupnému snižování ceny označované jako
sleva u jednoho výrobku, mělo by být možné jako předchozí (referenční) cenu uvádět
původní cenu (před prvním zlevněním) – po „přiměřenou dobu“.
Tyto nové změny samozřejmě vyžadují a kladou nové nároky a požadavky na internetové obchody – ukládání historie cen, jejich zobrazování s časovou osou, … Se vším tím vám na Webarealu pomůžeme tak, abyste dostáli liteře zákona a zbytečně si nekomplikovali život. Všechny požadavky jsme zkonzultovali s našimi poradci a právníky a naprogramovali a připravili jsme řešení, které bude plně vyhovující. Již brzy vám naše řešení pro prezentování slev představíme.
Uživatelské recenze
Jestliže obchodník zveřejňuje na svém e-shopu uživatelské recenze, přibude mu nová
povinnost – informovat, zda prodávající zajišťuje ověření pravosti recenze. Přesněji, že jí
napsal spotřebitel, který si zboží zakoupil. Prakticky jde o to doplnit k recenzím, zda eshopař zveřejněné reference ověřuje (a jak) nebo neověřuje jejich pravost.
Pokud recenze zveřejňujete, ale neověřuje, pak:
Přímo k textu recenzí přidat informaci, že nezajišťuji, zda zveřejněná recenze
pochází od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je
zakoupil.
Pokud recenze zveřejňujete a ověřuje, pak:
Přímo k textu recenzí přidat informaci, že zajišťuji, že zveřejněná recenze pochází
od spotřebitele, (který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil),
doplněnou o hypertextový odkaz na podrobnější informace, jakým způsobem
zajišťuji.
Odpovědnost za vady zboží a nároky spotřebitele z nich vyplývající, a to včetně digitálních prvků
Dochází k dalšímu upřesnění povinností při vydávání písemného potvrzení o přijetí zboží
do reklamačního řízení. Prodávající je tedy povinen vydat písemné potvrzení:
- Kdy spotřebitel právo uplatnil,
- co je obsahem reklamace,
- způsob vyřízení reklamace požadovaný spotřebitelem,
- kontaktní údaje spotřebitele pro jeho informování o vyřízení reklamace.
Drobných změn se dočkaly i požadavky na způsob vyřízení reklamace:
- Reklamace musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů,
- prodávající se spotřebitelem se můžou nadále dohodnout na delší lhůtě,
- prodávající je povinen informovat spotřebitele o vyřízení reklamace,
na závěr reklamačního řízení vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy, a době jejího trvání, případně písemné - odůvodnění zamítnutí reklamace.
Označení objednávkového „tlačítka“
Tlačítko, pomocí kterého dokončí zákazník nákupní proces, bude muset být nově označeno
snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající
jednoznačnou formulací. V prosinci 2021 vydala Evropská komise Pokyny ke směrnici o
právech spotřebitelů, podle kterých „musí být příslušné označení na samotném tlačítku nebo bezprostředně vedle něj.“ Rozhodnutí Soudního dvora EU v dubnu 2022 ovšem uvádí, že „je třeba vycházet pouze z výrazu uvedeného na tomto tlačítku nebo této podobné funkci.“ Tlačítko změníme v systém Webareal sami k platnosti novely.
Maximální lhůta pro dodání zboží
Eshopař bude mít nově pevně danou povinnost dodat zboží nejpozději do 30 dnů od
uzavření kupní smlouvy (nebude-li oběma stranami výslovně domluveno jinak).
Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími placenými plněními
Explicitně bude stanoveno, že není možné přidávat do objednávky jakákoli plnění bez
výslovného souhlasu nakupujícího. Předem zaškrtnutý check-box např. u pojištění bude
tedy nerelevantní a navíc přestupkem.
Dynamická cenotvorba
Obchodník bude muset informovat zákazníka předem o tom, zda došlo v jeho případě k
automatizovanému přizpůsobení ceny.
Může vás zajímat
Baselinker (Base.) FREEmium – obohaťte svůj Webareal eshop o 1000+ integrací ZDARMA
bohemiasoft - Zář 13, 2024O Baselinkeru jsme už napsali mnoho článků, věříme tedy že netřeba znovu dlouhosáhle představovat - zjednodušeně jen doplněk, který přidá…
Pozor na nekalé a lživé praktiky obchodníků konkurenčních eshopových platforem
bohemiasoft - Zář 04, 2024Od vás, našich eshopařů, se nám množí informace o nepříjemných až agresivních praktikách obchodníků některých velkých eshopových platforem. Rádi bychom…
Expres Kuriér od Slovenské pošty s novou mapou a váhovými limity
bohemiasoft - Zář 02, 2024Slovenská pošta je jeden z nejrozšířenějších dopravců na Slovensku, proto jej má Webareal implementovaný už řadu let. Mapu s výběrem…
Moc důležité informace! Děkujeme za článek!