Vzhledem k aktuálně nelehké situaci s pandemií koronaviru a souvisejícím uzavřením většiny kamenných prodejen, se stává internetový prodej ještě více atraktivním než v minulosti. V eshopech začínají nakupovat i lidé, kteří si doposud tento způsob nákupu neoblíbili. V určitých sortimentech zboží roste počet objednávek i dramaticky rychle. Vzhledem k dynamičnosti celé situace si Vám dovolujeme zaslat přehled aktuálního dění na trhu. V tomto přehledu naleznete zejména informace o podmínkách jednotlivých přepravních společností v České republice, rady, doporučení a další novinky, které by pro Vás mohly být v tuto chvíli užitečné.
Mohou e-shopy nadále prodávat všechno zboží?
Ano, mohou. Prodej zboží po internetu není sám o sobě omezen a můžete tak pokračovat ve své podnikatelské činnosti.
Můžeme zboží doručovat zákazníkům domů?
Ano, ale nejlépe v souladu s vládními doporučeními. To znamená s maximálním využití bezkontaktních plateb a s minimalizací osobního kontaktu mezi doručovateli a zákazníky.
Můžeme vydávat objednané zboží na výdejnách? Vlastních i externích?
Ano, výdej zboží ve výdejnách je možný. A to i v případě, kdy využíváte externích poskytovatelů (například Zásilkovna). Vydávat zboží mohou i obchody, pro které platí zákaz prodeje jako takový. Opět je vhodné držet se vládních doporučení na zvýšené hygienické požadavky a minimalizovat osobní kontakt, stejně jako dodržovat odstup 2 metry a více.
Existují zvláštní pravidla pro zaměstnance?
Rozhodně doporučujeme maximální možné dodržování hygienických pravidel a vytvoření optimálních podmínek pro zaměstnance.
Jak na náhrady při karanténě a mzdy v případě omezeného provozu?
Informacím se poměrně podrobně věnuje na svých stránkách Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Kde najdu informace z jednotlivých vládních rozhodnutí?
Kompletní a chronologický přehled nabízí například článek na webových stránkách Vlády ČR k vyhlášení nouzového stavu.
Česká pošta
- uzavření 36 poboček
- uzavření přepážek, které nejsou chráněny sklem, na všech pobočkách
- žádost o návštěvu pobočky pouze v nezbytně nutných případech a za použití roušky, respirátoru nebo jiné ochrany obličeje
- doručování probíhá v zásadě beze změn
- zákazníci s nařízenou karanténou mají povinnost tuto skutečnost oznámit a požádat o bezkontaktní
- doručení, případně o doručení blízké osobě
DPD, DPD Pickup
- provoz výdejních míst Pickup je omezen, v některých případech zcela uzavřen z důvodu nařízení vlády ČR
- u již uložených zásilek na uzavřených výdejních místech se prodlužuje lhůta pro vyzvednutí zásilky o dobu uzavření výdejního místa
- od 16.3. do odvolání se zastavuje osobní podání i vyzvednutí zásilek na všech depech
Doručování v České republice probíhá bez omezení, vyjma níže uzavřených obcí (PSČ):
- 783 21 – Chudobín, Myslechovice, Nasobůrky, Nová ves, Víska
- 783 24 – Savín
- 783 91 – Uničov, Střelice, Renoty, Nová dědina, Dolní Sukolom, Horní Sukolom, Dětřichov, Brníčko, Benkov
- 784 01 – Chořelice, Litovel, Rozvadovice, Tři Dvory, Unčovice, Červenka
- 584 01 – Kynice
Geis
- Doprava do moravských obcí v karanténě (PSČ: 783 81,783 91,784 01,783 21, 783 22, 783 31) – do uzavřené oblasti neposílejte zásilky, nebudou doručeny a vrátí se zpět odesílateli!
- S platností od 18.3. zrušena služba „osobní odběr“ na pobočkách – nezadávejte při objednání dopravy tuto službu, zásilky se službou osobní odběr budou vráceny odesílateli!
- Exportní linky: aktuální situace na přechodech je vážná, dochází ke zpoždění doručení, u Polska doba doručení přesahuje 72 hodin, na jiných přechodech je zpoždění v řádech několika hodin
- Před expedicí vašeho zboží nutnost ověřit, že je příjemce schopen zásilky převzít tzn. příjem zboží je zajištěn, neexpedujte a nepředávejte do přepravy zboží pro uzavřené provozovny, z kapacitních důvodů nemohou takové zásilky po celou dobu vládního opatření skladovat GLS
- B2B – pouze jeden pokus o doručení, bude-li tento pokus neúspěšný, nebude balík uskladňován na depu a bude automaticky vrácen zpět odesílateli. Před podáním balíku do přepravy je nutné zjistit, zda je příjemce schopen na dané adrese balík skutečně přijmout.
- B2C – Při doručení zásilek na domácí adresy bude postupováno distančním způsobem. Kurýr nebude vyžadovat podpis příjemce a omezí fyzický kontakt na minimum. Doručení na dobírku je stále možné, ale je kladen důraz na maximální využívání bezhotovostní platby již při objednávce přímo v e-shopu. V případě platby dobírky v hotovosti je nutné si připravit přesnou částku předem.
Dočasné pozastavení provozu výdejních míst – GLS ParcelShopů. Veškeré balíky zde uložené budou neprodleně vyzvednuty a ZDARMA přepraveny na adresu příjemce!
PPL
- Síť‘ výdejních míst Parcelshopů se nevypíná, je však nutné sledovat AKTUÁLNÍ SÍŤ Parcelshopů, která je aktualizována, naleznete ji zde
- V souvislosti s minimalizací rizik s účinností od 16. 3. 2020 jsou omezeny osobní odběry a prodeje na všech páteřních depech PPL, není možné zásilky vyzvedávat ani podávat na žádném depu PPL
- PPL žádá všechny partnery z řad e-shopů, aby maximálně podpořili platby za zboží dopředu a předávali kompletní údaje k zásilkám (e-maily a současně telefonní čísla), aby mohli s příjemci efektivně komunikovat.
- SLOVENSKO – v současné době není možné na Slovensko zasílat balíky na dobírku. Z důvodu přísnějších opatření slovenské vlády může docházet ke zpoždění zásilek, které však není prozatím závažné.
- OSTATNÍ STÁTY – zejména okolní státy přijímají nová opatření na hraničních přechodech, která znamenají zpoždění dojezdů kamionů do cílových destinací. Z tohoto důvodu může docházet ke zpoždění v doručování zásilek.
- Pro zákazníky v karanténě:
– Doručení zásilky na domluvený PPL Parcelshop – zásilku zde může za příjemce převzít jakákoliv zastupující osoba, která se prokáže avizační SMS nebo e-mailem
o Předání zásilky pověřené osobě – např. příjemce je domluven se sousedem nebo někým z okolí
– Doručení zásilky na bezpečné místo definované předem příjemcem
– Uložení na depu po dobu karantény příjemce – řidič zažádá o prodloužení úložní doby na depu, kde si může příjemce zásilku po ukončení karantény a otevření osobních odběrů na depu vyzvednout - V sobotu 21. 3. a 28. 3. nebude PPL rozvážet ani svážet zásilky
Zásilkovna
- Aktuálně doručování beze změny, tzn. vše dle standardního plánu (podání vašich zásilek, svozy, expedice) mimo expedice zásilek do Itálie, ta je pozastavena
- Od 14. března nemožnost přijímat na našich výdejních místech v České a Slovenské republice pouze bezkontaktní platby, tj. platby kartou. Pokud výdejní místo nemá platební terminál, je možné zaplatit online kartou přes platební bránu. Při vyzvednutí zásilky, dostane zákazník SMS, kde bude odkaz na platební bránu k online zaplacení kreditní kartou.
- V případě, že měl zákazník objednávku na dobírku a zaplatí nově bezkontaktní platbou, není e-shopu účtován poplatek.
- Doručování v České republice probíhá bez omezení, vyjma níže uzavřených obcí (PSČ):
– 783 21 – Chudobín, Myslechovice, Nasobůrky, Nová ves, Víska
– 783 24 – Savín
– 783 91 – Uničov, Střelice, Renoty, Nová dědina, Dolní Sukolom, Horní Sukolom, Dětřichov, Brníčko, Benkov
– 784 01 – Chořelice, Litovel, Rozvadovice, Tři Dvory, Unčovice, Červenka
– 584 01 – Kynice
Na co si dát pozor
- Zásilkovna – platby kartou, ideálně bez dobírek, dobírky je možné případně zaplatit na místě platební kartou
- Česká Pošta – uzavřené pobočky
- Příjemce zásilky – není z uzavřené obce? (viz seznam výše)
- Zpoždění dodání při doručování do zahraničí
- Slovensko – omezení dobírek
- GLS – uzavírka GLS ParcelShopů
Rady a doporučení
- Omezení plateb na dobírku a v hotovosti – vzhledem ke stále se zpřísňujícím opatřením lze očekávat zrušení plateb na dobírku u většiny přepravců, už teď někteří z nich žádají e-shopy o spolupráci a omezení plateb v hotovosti a předejít tím zbytečným komplikacím
- Zvýšení kontroly objednávek, zejména dodacích adres – nebydlí zákazník v některé z uzavřených obcí? Většina přepravních společností do uzavřených obcí nedoručuje z důvodu nedostatku ochranných pomůcek pro řidiče, které jsou povinností. Tyto zásilky jsou pak zpravidla vráceny zpět odesílateli, což představuje vícenáklady. Vzhledem k aktuální situaci můžeme očekávat rozšíření seznamu uzavřených obcí, a to zejména v okolí Olomouce, kde je situace velmi kritická.
- Dočasné zrušení možnosti dopravy GLS ParcelShop a GEIS osobní odběr – tato možnost je aktuálně nedostupná, GLS i GEIS rozváží pouze na adresu, nikoliv do „ParcelShopů“. Ujistěte se, prosím, že tuto možnost dopravy nemáte v nabídce.
- Pravidelné sledování aktuální sítě PPL Parcelshopů – PPL pravidelně aktualizuje seznam fungujících Parcelshopů, je vhodné ho sledovat (odkaz naleznete výše). Je možné, že se počet výdejních míst bude snižovat v závislosti na dalších vládních opatřeních.
Další novinky
Vláda schválila stabilizační a liberační balíček nabízející úlevy fyzickým i právnickým osobám:
- plošné prominutí pokuty za pozdní podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob a právnických osob a úroku z prodlení do 1. července 2020
- prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně ve všech případech, kdy daňový subjekt individuálně požádá o prominutí úroku z prodlení nebo o posečkání či splátkování daně a prokáže důvody, jakkoliv související s koronavirem
- plošné prominutí pokut za opožděné podání kontrolního hlášení ve výši 1 000 Kč, které vznikly mezi 1. březnem a 31. červencem 2020
- individuální prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení, a to pro období od 1. března do 31. července, pokud bude prokázána spojitost s koronavirem
- plošné promíjení správního poplatku (za žádost o prominutí a posečkání)
- tolerance při pokutování u zavedení třetí a čtvrté vlny elektronické evidence tržeb od 1. května 2020
- promíjení úroku z prodlení a úroku z posečkané částky dle nového pokynu GFŘ D-44. POZOR, nejedná se o prodloužení lhůty podání ani o prominutí či pozdržení platby! Jsou pouze prominuty pokuty za pozdní tvrzení daně či pozdní podání přiznání nebo kontrolního hlášení, pokud osoba prokáže spojitost s koronavirem!
Vláda také schválila možnosti bezúročných půjček v rámci programu ČMZRB – úvěr COVID, základní parametry úvěrů jsou následující:
- příjem žádostí od 16. 3. 2020
- bez úroku a bez poplatků
- výše úvěru až do výše 15 mil. Kč
- až do výše 90 % způsobilých výdajů projektu
- splatnost až 2 roky
- odklad splátek až 12 měsíců
Máte další informace, které by mohly být přínostné pro eshopaře. Podělte se o ně v komentářích.
Zdroj: Lynt Services a APEK.
Může vás zajímat
Baselinker (Base.) FREEmium – obohaťte svůj Webareal eshop o 1000+ integrací ZDARMA
bohemiasoft - Zář 13, 2024O Baselinkeru jsme už napsali mnoho článků, věříme tedy že netřeba znovu dlouhosáhle představovat - zjednodušeně jen doplněk, který přidá…
Pozor na nekalé a lživé praktiky obchodníků konkurenčních eshopových platforem
bohemiasoft - Zář 04, 2024Od vás, našich eshopařů, se nám množí informace o nepříjemných až agresivních praktikách obchodníků některých velkých eshopových platforem. Rádi bychom…
Expres Kuriér od Slovenské pošty s novou mapou a váhovými limity
bohemiasoft - Zář 02, 2024Slovenská pošta je jeden z nejrozšířenějších dopravců na Slovensku, proto jej má Webareal implementovaný už řadu let. Mapu s výběrem…