Od 1. února Google i Yahoo zavádějí nová, přísnější pravidla pro doručování e-mailů do jejich poštovních schránek (@gmail, @yahoo). Nově budou vyžadovat nastavený DMARC záznam u vaší domény, ze které zasíláte emaily a newslettery. Prozatím jde o vynucené pravidlo od Google a Yahoo, ale je zde velká provděpodobnost, že i další velké freemaily jako třeba Seznam a Centrum budou následovat.
[su_note note_color=“#e1e1bb“ radius=“10″]POZOR! Pokud si záznam DMARC u vaší domény nenastavíte, je možné, že vaše zprávy adresátům vůbec nedorazí. [/su_note]
Co je DMARC?
DMARC je bezpečnostní metoda navržená k ochraně e-mailové komunikace proti e-mailovým podvodům a SPAMu. Pomocí DMARC je možné sledovat proces rozesílaných e-mailů přijímaných poštovními servery. Google a Yahoo se tak celkem pochopitelně snaží své zákazníky chránit před zneužitím.
Koho se tato změna týká?
Každého kdo rozesílá více než 5000 e-mailů nebo newsletterů denně zákazníkům s Gmail nebo Yahoo emailovou adresou. Doporučujeme však toto nastavení provést i eshopařům s menším počtem rozesílaných emailů.
[su_note note_color=“#e1e1bb“ radius=“10″]V případě že máte u vaší domény nastaven celý NSSET na hodnotu „BOHEMIASOFT“ nebo máte nastaveny NS záznamy na hodnoty „ns.bohemiasoft.com“ a „ns2.bohemiasoft.com“, nemusíte dělat nic, vše nastavíme za vás. [/su_note]
Jak DMARC záznam nastavit?
[su_note note_color=“#e1e1bb“ radius=“10″]Nejprve si u domény na svém hostingu ověřte, zda máte nastaveny správně SPF + DKIM záznamy.[/su_note]
DMARC záznam
Záznamy DMARC nastavíte u vaší hostingové firmy, kde máte zaregistrovanou doménu a nastaveny její DNS údaje (například Forpsi, Active24…).
Typ |
TXT |
Název |
_dmarc (pokud používáte subdoménu, bude název _dmarc.subdomena) |
TTL |
1800 |
Hodnota |
v=DMARC1; p=none; sp=quarantine; adkim=r; aspf=r; fo=1; rua=mailto:vas@e-mail.cz; ruf=mailto:vas@e-mail.cz; rf=afrf; pct=100; ri=86400 |
Vysvětlivky hodnot:
-
v – verze protokolu (nyní jen DMARC1)
-
pct –procento zpráv, které budou kontrolovány (100 je pro 100 %, tj. kontrole podléhají všechny zprávy)
-
ruf – vaše e-mailová adresa, kam budou zaslány forenzní reporty
-
rua – vaše e-mailová adresa, kam budou zasílány agregované reporty
-
p – zvolená politika DMARC (určuje, jak bude příjemce zacházet se zprávami, které kontrolou neprojdou)
-
none – žádná politika, DMARC funguje pouze pro účely reportování/testování a poštu klasicky doručí
-
quarantine – příjemce na výsledek kontroly bere ohled, zpravidla zprávu, která kontrolou neprošla, může označit za spam
-
reject – příjemce zprávu, která kontrolou neprošla, odmítne a nedoručí
-
-
sp – zde nastavujete, zdali se má politika uplatňovat i pro subdomény vaší domény (např. news.domena.cz), hodnoty se shodují s p
-
adkim – mód kontroly pro DKIM alignment
-
r (relaxed) – méně restriktivní; shoda nastane, pokud souhlasí mateřská doména (např. news.ecomail.cz = ecomail.cz)
-
s (strict) – striktní; shoda nastane jen pokud je doména stejná
-
-
aspf – mód kontroly pro SPF alignment
-
r (relaxed) – méně restriktivní; shoda nastane, pokud souhlasí mateřská doména (např. news.ecomail.cz = ecomail.cz)
-
s (strict) – striktní; shoda nastane jen pokud je doména totožná
-
-
rf – formát pro reporty ke zprávám, v tuto chvíli může nabývat pouze hodnot afrf
-
ri – interval pro zasílání agregovaných reportů o zprávách, které neprošly kontrolou DMARC, ve vteřinách
-
fo – mód zasílání forenzních reportů (= reporty pro každou zprávu zvlášť)
-
0 – report je příjemcem odeslán, pokud zpráva zcela neprojde DMARC kontrolou (tzn. obě kontroly, DKIM alignment a SPF alignment, selžou); výchozí hodnota
-
1 – report je příjemcem odeslán, pokud zpráva neprojde kontrolou SPF alignment nebo DKIM alignment (tzn. zpráva ovšem stále mohla celkově úspěšně projít DMARC kontrolou)
-
d – report je příjemcem odeslán ke každé zprávě, která neprojde DKIM shodou
-
s – report je příjemcem odeslán ke každé zprávě, která neprojde SPF shodou
-
Pokud máte s nastavením DMARC záznamů nejasnosti, obraťte na váš hosting.
Může vás zajímat

Potkejme se na Czech On-line Expo
bohemiasoft - Úno 13, 2025Letošní největší český e-commerce & on-line business veletrh se bude konat již za 14 dnů v termínu 26.–27. 2. 2025 na výstavišti…

Vylepšujeme Webareal – Dejte nám vědět, co byste chtěli změnit!
bohemiasoft - Úno 06, 2025Do vašich administrací jsme přidali nové tlačítko „Vylepšujeme WA“, které naleznete v horní liště. Jeho účel je jednoduchý – rádi bychom od vás…

Zákaznická reputace: Nová funkce pro efektivnější správu objednávek
bohemiasoft - Úno 03, 2025Správa zákazníků je pro e-shopaře klíčová. V minulosti jsme vám umožnili označovat nespolehlivé zákazníky, kteří nevyzvedávají zásilky nebo často ruší…