Dnes, kdy elektronické obchody rostou jako houby po dešti, není jednoduché se v neustále zvětšující konkurenci prosadit, obzvláště pokud nabízíte zboží z hodně konkurenčního tržního segmentu. Jedním ze způsobů, který vám dokáže pomoci zvýšit tržby, je i e-mailový marketing.
E-mailing je efektivní marketingová strategie, která využívá e-mail k udržování vztahů se stávajícími nebo potenciálními zákazníky a k propagaci produktů vašeho e-shopu.
Důležitost e-mailového marketingu pro e-shopy
Použití e-mailu pro marketingové aktivity je extrémně efektivní, zejména proto, že e-maily jsou stále jedním z nejpopulárnějších prostředků digitální komunikace. E-mailový marketing umožňuje rozvíjet povědomí o značce, budovat důvěryhodnost vašeho e-shopu, udržovat a navazovat vztahy s vašimi zákazníky. Je to také dokonalý způsob generování potenciálních zákazníků, zvýšení konverzního poměru a samozřejmě také návštěvnosti.
Zákazník, který přijde do vašeho e-hopu, často ještě není pevně rozhodnut si výrobek koupit. Mnohem snáze než ke koupi jej možná přesvědčíte, aby se zaregistroval do vašeho e-mailového newsletteru, ze kterého se dozví všechny důležité informace, a posléze budete mít mnohem větší šanci, že nákup dokončí. I poté co uskuteční nákup, můžete zákazníkovi zasílat hodnotné informace, díky čemuž váš e-shop zůstane v jeho paměti a až bude opět potřebovat zboží z vašeho sortimentu, s důvěrou se obrátí přímo na vás. Je totiž fakt, že je mnohem levnější si zákazníka udržet, než získat nového, a u e-mailového marketingu to platí dvojnásob.
Zatímco u jiných typů reklamy musíte za oslovení zákazníka pokaždé platit, u e-mailového marketingu tomu tak není. Odběratele, který souhlasil se zasíláním vašich e-mailů, můžete oslovovat stále znovu a znovu, a časem z něj vytvořit pravidelného zákazníka s minimálními náklady.
Pojďme se společně podívat na několik účinných e-mailingových strategií, které vám mohou pomoci zvýšit prodej, přilákat nové zákazníky a znovu zapojit ty stávající.
Uvítací e-mail při přihlášení uživatele
Uvítací e-mail je dokonalým způsobem, jak vytvořit pozitivní první dojem a ukázat novým zákazníkům, co vše jim dokážete nabídnout. Výhodou těchto e-mailů, které zašlete uživatelům ihned po jejich registraci do newsletteru, je to, že tento e-mail očekávají. Jeho míra otevření je proto obrovská. Pokud jste navíc uživatelům slíbili za registraci nějakou odměnu, (lead magnet), očekávají, že v tomto e-mailu ji dostanou. Pokud touto odměnou bude například sleva na příští nákup, mohou tito zákazníci ihned nakoupit.
V uvítacím mailu byste měli odběratelům především poděkovat za registraci do vašeho newsletteru, a sdělit jim, co od vašich e-mailů mohou očekávat.
Jaký obsah zasílat v dalších e-mailech
Cílem e-mailingové kampaně je udržování vztahu se zákazníkem a jeho postupný posun směrem k nákupu. Rozhodně však na odběratele netlačte. Snažte se mu spíše trpělivě vysvětlovat výhody vašeho produktu či služby, tak aby sám pochopil, že váš produkt je to pravé řešení jeho problémů. Odběratel nesmí nikdy získat pocit, že se mu jen snažíte něco prodat. Obsah, který ve vašich mailech dostává, by měl proto být v první řadě užitečný a zajímavý. Takový obsah se dá vytvořit prakticky na jakékoli téma. Pokud například prodáváte kosmetiku, můžete zasílat různé užitečné tipy, jak pečovat o pleť, vytvářet různé pleťové masky a podobně. Mezi řečí přitom můžete například nenápadně zmínit, že tyto problémy řeší i prostředek XY, na který právě probíhá slevová akce. Můžete také do e-mailu občas přidat exkluzívní slevu jen pro odběratele newsletteru. Lidé mají rádi, když mohou dostat něco zadarmo.
Segmentace e-mailových kontaktů
Segmentace uživatelů je základní strategií, která poskytuje vašim odběratelům a potenciálním zákazníkům osobnější přístup. Každý váš odběratel je jiný a má jiné zájmy. Měli byste proto své klienty co nejlépe poznat a poté je rozdělit podle jejich zájmů, potřeb a preferencí. Jakmile budete o svých odběratelích vědět více, můžete každou skupinu oslovit vysoce personalizovanými maily, které budou akcentovat vlastnosti a zájmy té které skupiny.
K zjištění těchto informací můžete využít už registrační formulář do vašeho newsletteru, ale není to úplně dobrý nápad. Pokud se totiž v během registrace příliš vyptáváte, lidi to od vyplnění formuláře odradí. Proč by vám nakonec měli svěřovat své osobní informace, když vás vůbec neznají? Mnohem lepším způsobem je oslovit vaše odběratele personalizovaným dotazníkem později, až už od vás obdrží několik informačně bohatých e-mailů a budou mít pocit, že vám mohou více důvěřovat. Vyplnění dotazníku není jen tak, zabere to přinejmenším nějaký čas, proto za to lidem nabídněte kvalitní odměnu. Sleva na nákup, vzorek zdarma nebo jiná hodnotná odměna pravděpodobně vaše uživatele přesvědčí. Spoustu informací o vašich návštěvnících vyčtete například i z toho, jaké stránky vašeho e-hopu navštívili a o jaký typ výrobku asi mají zájem.
Křížový prodej
Pokud si zákazník u vás již něco koupil, znamená to, že jej vaše zboží skutečně zajímá a mohl by si koupit i něco více. V e-mailu s potvrzením objednávky mu proto můžete nabídnout produkty, které doplňují jeho objednávku. Nabídněte mu položky, které se k vybraným produktům dokonale hodí a které by si stejně museli někde koupit. Pokud například prodáte tiskárnu, seznamte zákazníka s možností koupit si papír, náhradní inkoust a podobně.
Jak získat odběratele do svého seznamu?
Asi nejobtížnější částí e-mailingu je získávání nových odběratelů. Nemůžete totiž zasílat maily nikomu, kdo vám k tomu nedal souhlas. Asi nejběžnějším způsobem je umístit na některou z vašich stránek formulář, který může uživatel vyplnit a přihlásit se tak k odběru newsletteru. Zadarmo vám ovšem e-mailovou adresu svěří málokdo. Budete proto muset za registraci nabídnout nějakou hodnotnou informaci, u e-shopu to může být například vzorek vašeho produktu nebo slevový kupón, který zabere prakticky vždy a ani kvůli jeho odeslání zákazníkům nebudete muset chodit na poštu. Jako e-shop ovšem můžete zákazníky oslovovat i jinak. Jelikož jim pravděpodobně ihned po jejich objednávce zasíláte mailem potvrzení, můžete do něj přidat výše zmíněný formulář a můžete uživatelům popsat, s čím vším jim dokážete pomoci a co všechno se v newsletteru dozvědí. Návštěvníkům, kteří si nic nekoupili, zase můžete zobrazit formulář v okně, které se automaticky objeví, jakmile se zákazník snaží opustit vaši stránku.
E-mailový marketing má pro e-shopy obrovský potenciál. Výše zmíněné osvědčené postupy můžete použít k přilákání nových odběratelů, udržení stávajících zákazníků a zvýšení prodeje. I přesto, že si zákazník ihned nic nekoupí, e-maily se zajímavými a užitečnými informacemi jej přesvědčí, že vašemu e-shopu může důvěřovat a až se bude rozhodovat, kde si produkt koupit, obrátí se s nejvyšší pravděpodobností na vás.
Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.
Může vás zajímat
Krásné vánoční svátky a úspěšný rok 2025
bohemiasoft - Pro 19, 2024Vážení zákazníci, partneři, eshopaři! děkujeme Vám za skvělou spolupráci, kterou jste nám i v letošním roce projevili. Přejeme krásné Vánoce plné…
Hlasoví asistenti mění způsob, jakým lidé vyhledávají na internetu
bohemiasoft - Pro 17, 2024Hlasoví asistenti, jako jsou Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant či Microsoft Cortana, zásadně mění způsob, jakým uživatelé hledají informace…
PREMIUM Black Friday 2024
bohemiasoft - Lis 28, 2024Připravili jsme pro vás premium služby na měsíc zdarma! Vyzkoušejte prémiové služby, které nejlépe zúročíte právě v průběhu vánoční sezóny.…
Přidat komentář