A rovnou hned v první větě je potřeba toto vyjasnit a zřejmě postačí jedním slovem – NIKOLIV. GDPR vám naopak, možná překvapivě, může pomoci. Jak? Čtěte dále.
To že GDPR řeší ochranu osobních údajů, již ví asi každý. A také jednou z nosných situací, které musíte díky nebo bohužel kvůli GDPR řešit, je stav vaší emailové databáze s kontakty pro rozesílání mailových zpravodajů.
V jakých situacích se může vaše databáze emailů pro zasílání newsletterů nacházet:
VŠE JE OK.
Všechny emaily máte získané od vašich zákazníků na základě objednávek nebo zaregistrováním k odběru newsletteru. Pak nemáte žádný problém a nemusíte nic řešit, s vámi ani GDPR nic neudělá 🙂
TAK NAPŮL
Nejste si zcela jisti, zda je 100% vašich údajů získáno zcela v souladu se směrnicí GDPR? Opravdu víte, kdy jste který údaj získal a pro jaký účel? Pravděpodobně tomu tak nebude. V těchto zřejmě nejčastějších situacích bude nutné vaše kontakty rozdělit na ty, které jste získal v souladu s GDPR a na ty, které bude nutné ještě před startem GDPR 25.5.2018 znovu obeslat se žádostí o oprávnění zasílat newslettery – reaktivovat.
MÁM ČERNÉ SVĚDOMÍ
Pokud dopředu víte, že jste svou databázi emailů získal například koupí kontaktů nebo jiným zcela nevhodným způsobem, tak pro vás zde bude zřejmě jediná možnost – reaktivace emailů nebo začít budovat svou databázi emailů zcela znova a tentokrát legálně.
Děsí vás to? A kolik obeslaných kontaktů váš email skutečně přečte nebo na něj zareaguje? 50%, 70% nebo třeba jen 3%, 5%? A jsou výdaje na rozeslání těchto newsletterů opravdu efektivně vydané? Nebude finančně výhodnější ušetřit za rozesílání newsletterů na kontakty, které vaše zpravodajství nečtou a spíše se věnovat budování kvalitní databáze kontaktů, které budou vaši informace opravdu zajímat? Zkuste o tom popřemýšlet.
A pravidla GDPR platí nejen pro vás, ale i pro vaši konkurenci. Takže pokud vaši konkurenti doposud využívali nelegálně získané kontakty, i oni si budou muset šáhnout do svědomí a sladit jejich databázi s novými směrnicemi.
Našim Prémium zákazníkům, kteří využívají pro rozeslání jejich newsletterů náš hromadný newsletter s pročištěním, automatických spárováním kontaktů a případnou reaktivací emailů pomůžeme nasazením nových šikovných funkcí.
Může vás zajímat
Webinář: Jednoduchá integrace Zenvio s Webareal
bohemiasoft - Říj 15, 2024Vážení uživatelé Webareal, rádi bychom vás pozvali na speciální webinář, který se uskuteční 31. října v 15.00, a během kterého vám…
Pozvánka na E-commerce day v Bratislavě
bohemiasoft - Říj 10, 2024Za týden, 17.10.2024 se v Bratislavě uskuteční E-commerce day a my budeme u toho! Přijďte navštívit náš Webareal stánek a…
Současné metody link buildingu: Co funguje a co již ne
bohemiasoft - Říj 10, 2024Link building, tedy získávání zpětných odkazů, je stále jednou z nejdůležitějších SEO strategií, která dokáže výrazně ovlivnit viditelnost webových stránek…
Existuje niekoľko stránok, ktoré toto vyslovene vyvracajú a pred takýmto jednaním varujú, že je v rozpore s GDPR. Napr.: https://www.podnikajte.sk/pravo-a-legislativa/c/3619/category/zakonne-povinnosti-podnikatela/article/gdpr-zakon-ochrane-osobnych-udajov-podnikatel.xhtml
„Ak teda podnikateľ získava napríklad emailové adresy za pomoci vopred zaškrtnutého check-boxu v eshope, prípadne na základe súhlasu, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou zmluvy alebo VOP, súhlas so spracovaním takto získaných emailových adries bude neplatný. „. Alebo https://blog.biznisweb.sk/2018/02/pripravte-svoj-e-shop-na-gdpr/ „prevádzkovateľ získava súhlas so spracúvaním, a to prostredníctvom svojich obchodných podmienok takto: „Odoslaním záväznej objednávky udeľuje zákazník predávajúcemu súhlas so spracúvaním jeho emailovej adresy, a to za účelom zasielania newslettera.“ Takto získaný súhlas so spracúvaním osobných údajov je v rozpore s nariadením (dokonca i s platným zákonom o ochrane osobných údajov). Je to z toho dôvodu, že nie je udelený slobodne. Dotknutá osoba – zákazník nemá možnosť slobodne sa rozhodnúť či súhlas udelí, alebo nie. Hovoríme, že súhlas je vynútený, a preto je v rozpore s legislatívou. Prevádzkovateľovi e-shopu sa síce databáza odberateľov jeho newsletterov utešene rozrastá, a to priamoúmerne počtu jeho zákazníkov, tieto súhlasy však nie sú platné.“. A takýchto stránok je oveľa viac.
Ano, máte jistě pravdu tak to skutečně je. Před zaškrtnuté checkboxy, schované v obchodní podmínkách – to je opravdu špatně.
Ale dle našich informací z pohledu GDPR můžete zasílat zákazníkům, kteří již u vás učinili objednávku (a jsou tedy s vámi v obchodním vztahu) newslettery. Na základě termínu „Oprávněný zájem“. Musí mít, ale samozřejmě možnost se z newsletteru odhlásit.
Bola by som veľmi rada, keby ste mali pravdu, ale asi je to inak. „Novou právnou úpravou sa bližšie určujú obsahové a formálne podmienky súhlasu, ako právneho základu na spracúvanie osobných údajov, a to: ……súhlas sa má vzťahovať na všetky spracovateľské činnosti vykonávané na ten istý účel alebo účely…ak sa spracúvanie vykonáva na viaceré účely, súhlas sa má udeliť /má byť oddelený/ uvedený oddelene na všetky tieto účely….zákaz podmieňovať súhlas so spracúvaním osobných
údajov, ktorý nie je na plnenie zmluvy, vrátane poskytnutia služby, nevyhnutný.“ To je citácia zo stránok Úradu pre ochranu osobných údajov. . Inými slovami – súhlas so spracovaním osobných údajov na účely plnenia objednávky a súhlas na iný účel – t.j. marketing, newslettre- sú dva rôzne účely a nemôžu byť odsúhlasené naraz, napr. odsúhlasením VOP pri odoslaní objednávky. Alebo ešte inak „oprávnený záujem“ uzavrieť objednávku nie je to isté ako oprávnený záujem so spracovaním údajov na marketing a nemôžu byť vzájomne prepojené (napr. vo VOP). Práve toto GDPR od seba definitívne oddelil. Možnosť odhlásiť sa z newslettera je tiež povinnosťou podľa GDPR súvisiacou s možnosťou súhlas kedykoľvek odvolať, ale s udelením súhlasu nemá nič spoločné. Takže, kto nemal v minulosti samostatné zaškrtávacie políčko so súhlasom na zasielanie newsletterov nezávislým od odsúhlasenia objednávky, bude musieť teraz požiadať týchto zákazníkov o nezávislý súhlas a ak ho nedostane, tak im nebude môcť newslettre posielať 🙁
Dobrý den,
pro GDPR máme na Webarealu připraveno několik verzí jak nastavit různé varianty odsouhlasení osobních údajů. Výkladů ke GDPR je opravdu několik. V podstatě co poradce, právník to trochu jiný výklad. Každopádně to máme připraveno tak, abyste mohl nastavit i oddělený souhlas. S tím jak budete nakládat s údaji získanými v minulosti z objednávek, to záleží jen na vás. My máme od našich právníků výklad trochu jiný.
Ďakujem za vašu odpoveď. Áno GDPR bude asi ďalší zákon, ktorý si každý vykladá inak, zo strany štátu nebudú presné inštrukcie ako to má byť správne, ale pokutami sa oháňajú… 🙂 Ešte sa opýtam, kedy budú k dispozícii v administrácii možnosti nastavení týkajúce sa GDPR ?
Rádi bychom spustili zítra.
Bohužiaľ e-maily získané na základe potvrdenia súhlasu s VOP ( a v texte VOP je súhlas so zasielaním newslettera) pri odoslaní objednávky, nie sú v súlade s GDPR platné pre marketing. Takže platné a použiteľné pre marketing sú iba tie email adresy, kedy zákazník zaklikol samostatné okienko „Súhlasím so zasielaním Newslettera“ a následne je možné tento súhlas nejako doložiť.
Dle našich informací, tak emaily vašich zákazníků, kteří s vámi byli v obchodním vztahu (tedy provedli objednávku vašeho zboží), můžete i po startu GDPR bez obav používat. Toto lze právně zdůvodnit „oprávněným zájmem“. A opravdu takové kontakty není nutné znovu žádat o povolení i v případě, že v minulosti nezaškrtli „Souhlasím se zasíláním newslettera“.