1. ledna 2014 vstoupí v platnost nový Občanský zákoník, který vstoupí do téměř všech oblastí života. Ve  zjednodušené, přehledně zpracované formě si ho můžete prostudovat například zde :

http://obcanskyzakonik.justice.cz/

Některé úpravy, které se týkají provozu internetových obchodů, jsme pro vás přehledně sepsali sami. Doufáme, že nevneseme do výkladu nového Občanského zákoníka žádné nesmysly. Přeci jen nejsme právníci a výklad některých paragrafů může být (a děje se tak) různými autoritami různě vykládán.

 

 

 

REKLAMACE
Jako prodejce zboží, musíte garantovat, že prodané zboří bude nakupujícímu fungovat minimálně 2 roky. Samozřejmě při správném používání zboží nakupujícím. Jakožto prodejce můžete poskytnout, ale i delší záruku než zmíněné 2 roky.
Pozor – pokud zboží nesplní svůj účel, může jej nakupující u vás reklamovat a to v těchto případech :
1) Při převzetí zboží.
Odpovídáte nakupujícímu za to, že zboží při převzetí nakupujícím nemá žádnou vadu. Nakupující může požádat o výměnu nebo opravu v těchto případech:
– na výměnu má nárok, pokud nejde o nepřiměřený požadavek (pomačkaná krabice, uvolněná matka…)
– pokud není oprava (produkt nelze opravit) či výměna možná (například již nemáte stejný produkt skladem), může nakupující od smlouvy odstoupit. Nová je možnost žádat o slevu z kupní ceny zboží(při podstatné závadě dadaného zboží).
2) V průběhu záruční lhůty.
Nové je zde ustanovení, zda vada, která se na zboží během záruční doby vyskytne, je podstatným nebo nepodstatným porušením kupní smlouvy mezi vámi a nakupujícím. Ce je podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy, lze již nyní spekulovat a jistě v mnoha případech skončí tyto případu u soudů. Proč je rozdíl mezi těmito termíny podstatný?
– u podstatného porušení smlouvy může nakupující zvolit, zda chce zboží opravit nebo vyměnit. Nebo zda chce zcela odstoupit od smlouvy nebo mu postačí jako náhrada sleva z ceny zboží.
– u nepodstatného porušení smlouvy může nakupující žádat pouze o odstranění závady nebo o slevu z ceny zboží. Odstoupit od smlouvy nakupující může, pokud v případě, že vy závadu odmítnete odstranit nebo to nestihnete ve lhůtě
VZNIK OBJEDNÁVKY
Kupní smlouva vytvořená v internetovém obchodě vzniká okamžikem odeslání objednávky! Tedy ne až v okamžiku, kdy objednávku potvrdíte. Objednávku vytvořenou nakupujícím, musíte vždy potvrdit – například automatickým emailem.
Zboží, který si nakupující objedná, mu musíte samozřejmě zaslat. Pokud zboží již není dostupné (není na skladě), musíte o tom nakupujícího vyrozumět a zboží pak pochopitelně dodat nemusíte. Zde žádná nová povinnost pro vás nevzniká.
PŘÁNÍ ZÁKAZNÍKA
Pokud nakupující přidá do objednávky vlastní požadavek na zboží (například formou poznámky v objednávkovém formuláři) a tento požadavek podstatně nemění vlastní objednávku (například „dodat nejpozději do týdne v diskrétním balení“), musíte přání zákazníka vyhovět, pokud ale objednávku (i z důvodu nepřiměřeného požadavku, např. „objednávám toto dámské kolo, ale v pánské variantě a za stejnou cenu“) bez zbytečného odkladu neodmítnete zaslat.
Existuje, ale možnost, ale jste tyto dodatky v objednávce nakupujícím zakázali a to ve formě ustanovení ve vašich obchodních podmínkách.
ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY
Nakupující může i nadále po dobu 14 dnů, od převzetí zboží, odstoupit od smlouvy a zboží vrátit. O této možnosti, ale musíte vy sami nakupujícího informovat! Protože pokud mu tuto informaci nesdělíte, prodlužuje se lhůta pro odstoupení od převzetí zboží na 1 rok a 14 dnů!!
Jak by měl probíhat proces vlatního vrácení zboží nakupujícím :
– nakupující vrátí zboží do 14 dnů
– náklady na vrácení zboží (za dopravu) hradí nakupující. O tomto musíte nakupujícího informovat, protože v opačném případě náklady na vrácení zboží hradíte vy.
– nakupujícímu musíte vrátit částku za zboží rovnající se kupní ceně zboží + náklady za vaši nejlevnější dopravu k zákazníkovi. Cenu zboží můžete snížit o částku, kterou zboží ztratilo jinak než běžným opotřebením. Toto platí pokud jste nakupujícího o tomto informoval v pravidlech pro odstoupení od smlouvy. Toto ustanovení určitě uvítáte. Jde o opatřební proti nakupujícím, kteří si internetové obchody pletli s bezplatnou půjčovnou.
– vy musíte peníze za zboží vrátit nakupujícímu do 14 dnů od termínu, kdy nakupující zboží vrátil vám nebo doložil, že vám zboží odeslal přepravní službou
– stále není možné odstoupit od kupní smlouvy u zboží, které se rychle kazí. Nově nemůže nakupující vrátit zboží, u kterého porušil hygienický obal, čímž by zboží z hygienické stránky znehodnotil.
SMLUVNÍ POKUTA
Vzniká zde pro vás nová možnost – sjednání smluvní pokuty. Její zaplacení můžete požadovat například i v situaci, kdy nakupující odmítne bezdůvodně převzít zboží. Pozor – smluvní pokudta, ale nesmí být uvedena v obchodních podmínkách. Pokud jsme pochopili správně, ale lze pokutu sjednat telefonicky nebo písemně s nakupujícím. Například bude uvedena v posledním kroku objednávky a zákazník jí checkboxem potvrdí.

REKLAMACE

Jako prodejce zboží, musíte garantovat, že prodané zboží bude nakupujícímu fungovat minimálně 2 roky. Samozřejmě při správném používání zboží nakupujícím. Jakožto prodejce můžete poskytnout, ale i delší záruku než zmíněné 2 roky.

Pozor – pokud zboží nesplní svůj účel, může jej nakupující u vás reklamovat a to v těchto případech :

1) Při převzetí zboží.

Odpovídáte nakupujícímu za to, že zboží při převzetí nakupujícím nemá žádnou vadu. Nakupující může požádat o výměnu nebo opravu v těchto případech:

– na výměnu má nárok, pokud nejde o nepřiměřený požadavek (pomačkaná krabice, uvolněná matka…)

– pokud není oprava (produkt nelze opravit) či výměna možná (například již nemáte stejný produkt skladem), může nakupující od smlouvy odstoupit. Nová je možnost žádat o slevu z kupní ceny zboží(při podstatné závadě dadaného zboží).

2) V průběhu záruční lhůty.

Nové je zde ustanovení, zda vada, která se na zboží během záruční doby vyskytne, je podstatným nebo nepodstatným porušením kupní smlouvy mezi vámi a nakupujícím. Ce je podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy, lze již nyní spekulovat a jistě v mnoha případech skončí tyto případu u soudů. Proč je rozdíl mezi těmito termíny podstatný?

– u podstatného porušení smlouvy může nakupující zvolit, zda chce zboží opravit nebo vyměnit. Nebo zda chce zcela odstoupit od smlouvy nebo mu postačí jako náhrada sleva z ceny zboží.

– u nepodstatného porušení smlouvy může nakupující žádat pouze o odstranění závady nebo o slevu z ceny zboží. Odstoupit od smlouvy nakupující může, pokud v případě, že vy závadu odmítnete odstranit nebo to nestihnete ve lhůtě

 

 

VZNIK OBJEDNÁVKY

Kupní smlouva vytvořená v internetovém obchodě vzniká okamžikem odeslání objednávky! Tedy ne až v okamžiku, kdy objednávku potvrdíte. Objednávku vytvořenou nakupujícím, musíte vždy potvrdit – například automatickým emailem.

Zboží, který si nakupující objedná, mu musíte samozřejmě zaslat. Pokud zboží již není dostupné (není na skladě), musíte o tom nakupujícího vyrozumět a zboží pak pochopitelně dodat nemusíte. Zde žádná nová povinnost pro vás nevzniká.

 

 

PŘÁNÍ ZÁKAZNÍKA

Pokud nakupující přidá do objednávky vlastní požadavek na zboží (například formou poznámky v objednávkovém formuláři) a tento požadavek podstatně nemění vlastní objednávku (například „dodat nejpozději do týdne v diskrétním balení“), musíte přání zákazníka vyhovět, pokud ale objednávku (i z důvodu nepřiměřeného požadavku, např. „objednávám toto dámské kolo, ale v pánské variantě a za stejnou cenu“) bez zbytečného odkladu neodmítnete zaslat.

Existuje, ale možnost, ale jste tyto dodatky v objednávce nakupujícím zakázali a to ve formě ustanovení ve vašich obchodních podmínkách.

 

 

ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY

Nakupující může i nadále po dobu 14 dnů, od převzetí zboží, odstoupit od smlouvy a zboží vrátit. O této možnosti, ale musíte vy sami nakupujícího informovat! Protože pokud mu tuto informaci nesdělíte, prodlužuje se lhůta pro odstoupení od převzetí zboží na 1 rok a 14 dnů!!

Jak by měl probíhat proces vlatního vrácení zboží nakupujícím :

– nakupující vrátí zboží do 14 dnů

– náklady na vrácení zboží (za dopravu) hradí nakupující. O tomto musíte nakupujícího informovat, protože v opačném případě náklady na vrácení zboží hradíte vy.

– nakupujícímu musíte vrátit částku za zboží rovnající se kupní ceně zboží + náklady za vaši nejlevnější dopravu k zákazníkovi. Cenu zboží můžete snížit o částku, kterou zboží ztratilo jinak než běžným opotřebením. Toto platí pokud jste nakupujícího o tomto informoval v pravidlech pro odstoupení od smlouvy. Toto ustanovení určitě uvítáte. Jde o opatřební proti nakupujícím, kteří si internetové obchody pletli s bezplatnou půjčovnou.

– vy musíte peníze za zboží vrátit nakupujícímu do 14 dnů od termínu, kdy nakupující zboží vrátil vám nebo doložil, že vám zboží odeslal přepravní službou

– stále není možné odstoupit od kupní smlouvy u zboží, které se rychle kazí. Nově nemůže nakupující vrátit zboží, u kterého porušil hygienický obal, čímž by zboží z hygienické stránky znehodnotil.

 

 

SMLUVNÍ POKUTA

Vzniká zde pro vás nová možnost – sjednání smluvní pokuty. Její zaplacení můžete požadovat například i v situaci, kdy nakupující odmítne bezdůvodně převzít zboží. Pozor – smluvní pokudta, ale nemůže být uvedena v obchodních podmínkách. Pokud jsme pochopili správně, ale lze pokutu sjednat telefonicky nebo písemně s nakupujícím. Například bude uvedena v posledním kroku objednávky a zákazník jí checkboxem potvrdí.

 

Některé další informace k problematice nového Občanského zákoníku a internetových obchodů naleznete například zde.

 

Může vás zajímat

Nový doplněk: GO-BALÍK
WEBAREAL
0 shares90 views
WEBAREAL
0 shares90 views

Nový doplněk: GO-BALÍK

bohemiasoft - Kvě 20, 2025

Nový doplněk: GO-BALÍK – zjednodušte expedici objednávek zdarma a snižte cenu přepravy Provozujete e-shop na platformě Webareal? Představujeme vám nový…

Zefektivněte svůj e-shop s platformou GoodEshop.cz
WEBAREAL
0 shares101 views
WEBAREAL
0 shares101 views

Zefektivněte svůj e-shop s platformou GoodEshop.cz

bohemiasoft - Kvě 19, 2025

Hledáte způsob, jak ušetřit čas, snížit množství ručních úkonů a zároveň získat profesionální technickou podporu pro svůj eshop? S platformou…

Co je Smartsupp aneb proč mít na e-shopu chatovací okno?
WEBAREAL
0 shares109 views
WEBAREAL
0 shares109 views

Co je Smartsupp aneb proč mít na e-shopu chatovací okno?

bohemiasoft - Kvě 15, 2025

Představte si, že máte kamenný obchod, ale žádné prodavače. Zákazníci přicházejí, prohlížejí si zboží. Mají otázky, ale nemají se koho…

Přidat komentář

Your email address will not be published.

KALENDÁŘ

Květen 2025
Po Út St Čt So Ne
« Dub    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031