Pandemie viru COVID 19 poznamenala byznys většiny podnikatelů v ČR. Některé segmenty trhu zaznamenaly obrovský propad objednávek, jiné naopak prosperují mnohem lépe. Zatímco poptávka po některých službách, například v oboru cestovního ruchu, se prakticky zastavila, tržby e-shopů, které nahrazují poptávku z uzavřených kamenných prodejen, naopak rostou. Situace kolem koronaviru se neustále vyvíjí a lze předpokládat, že situace za měsíc bude jiná než dnes. Mnoho online obchodníků, kteří si nejsou jisti směrem, kterým se trh vydá v nejbližší budoucnosti, pozastavují své PPC kampaně a omezují marketingové aktivity na minimum. Je to však dobrý nápad?
Přestože je současná doba složitá a nejistá, v žádném případě byste neměli propadat panice. Pokud omezíte výdaje za PPC reklamu, pomůžete tím pouze svým konkurentům, kteří okamžitě obsadí vaše pozice a získají vaše zákazníky. Naopak, zatímco někteří nejistě přešlapují na místě, měli byste vyrazit kupředu a snažit se ze současné situace vytěžit co nejvíce – nebo alespoň co nejvíce eliminovat ztráty. Neznamená to ovšem investovat do PPC reklamy zcela bezhlavě. Díky proměnám poptávky a změně nákupního chování zákazníků byste měli přizpůsobit i vaše PPC kampaně.
Zkontrolujte svá klíčová slova
Některé výrazy, na které jste optimalizovali vaše PPC reklamy, mohou zaznamenat propad, jiné mohou naopak růst. Dejte však pozor na reklamy ve volné shodě, jelikož se mohou začít spouštět i na slova, která s vaším sortimentem příliš nesouvisí, ale jejichž hledanost díky koronavirové krizi raketově stoupla. Stejné je to i s Google Nákupy, které se také mohou zobrazovat na nesouvisející slova.
Zastavte propagaci zboží a služeb, které nejste schopni dodat
V současné situaci se mnoha obchodníkům stává, že díky uzavřeným hranicím a omezení dopravy jejich dodavatelé nejsou schopni včas dodat objednané zboží. V takovém případě je zbytečné utrácet peníze za propagaci produktů, které momentálně nemáte na skladě. To samé platí pro případ zboží, jehož prodej v souvislosti s koronavirem nečekaně stoupl a vyprodalo se dříve, než jste čekali.
Upravte texty PPC reklam
Návštěvníci pozitivně kvitují, pokud je reklama aktuální. Stejně tak jako v období svátků (Vánoce, Velikonoce) měníte texty PPC reklam, měli byste to udělat i v případě současné koronavirové krize. Můžete například do textu vsunout zmínku o tom, že fungujete i navzdory krizi, nebo nabídnout slevu kvůli pandemii. Stejně tak je vhodné na vstupní stránku umístit informace o tom, jaké změny a opatření v souvislosti s koronavirem vaše firma přijala, například změna doby dodání, platby pouze kartou a podobně.
Nepodceňujte pravidelnou kontrolu
Během současné krize je více než kdy jindy nutná pravidelná kontrola PPC kampaní. Sledujte, jak se vyvíjí konverzní poměry jednotlivých kampaní, obraty, celkové útraty a výkonnost (ROAS). Pokud zaznamenáte výkyvy, zkuste je porovnat s hodnotami za stejné období minulého roku, abyste eliminovali působení sezónních vlivů. Díky pravidelné kontrole statistik budete moci včas zareagovat, pokud se s vašimi kampaněmi bude dít něco špatného.
Omezte nevýkonné kampaně
Některé PPC kampaně mohou zaznamenat propad v metrikách, jako je konverzní poměr nebo ROI. Takové kampaně je samozřejmě vhodné utlumit, pozastavit nebo jim snížit rozpočet, abyste zbytečně nepřicházeli o peníze. Nebuďte však zbytečně zbrklí. To že během posledních 3 dnů klesl počet konverzí o polovinu a ROI se dostalo do záporných hodnot, nic v této volatilní době neznamená. Zkuste vydržet a podobné kampaně ihned nevypínat, pouze jim omezte rozpočet. Pokud propad bude trvat déle než týden, můžete je pozastavit. Tyto kampaně si označte štítky a pravidelně je kontrolujte. Jakmile se situace začne normalizovat, můžete opět rozpočet zvýšit.
Dejte si pozor na automatizované nabídky
Automatizované nabízení cen v Google Ads závisí na historických vzorcích, pomocí kterých algoritmy předpovídají budoucí chování. Bohužel je však současná situace zcela nová a algoritmy automatizovaných nabídek se s něčím podobným nikdy nesetkaly. Může proto docházet k situacím, že stroj, který nedokáže posoudit situaci v dostatečně širokém kontextu, nabídku nesprávně vyhodnotí, což může vést ke zbytečnému navýšení nákladů na PPC kampaň. Dejte algoritmu najevo, že jde o nestandardní situaci zpřísněním tROAS/tCPA.
Krize znamená příležitost
Mnoho firem v současné situaci stahuje výdaje na marketing na naprosté minimum, a čekají, jak se situace vyvine. Pro vás to však znamená příležitost, které by bylo škoda nevyužít. Investujte do PPC reklamy a zaujměte jejich pozice. Menší konkurence pro vás znamená větší šanci ke zviditelnění vaší firmy a získání více zákazníků. Přestože lidé ve vašem tržním segmentu možná nakupují méně než dříve, poté co koronavirová krize skončí, budete mít před svými konkurenty výrazný náskok.
Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.
Může vás zajímat

Připravujeme – cenové hladiny, dárek k objednávce, množstevní slevy
bohemiasoft - Bře 28, 2025Pokračujeme v přípravě nových funkcí do Webarealu. Nyní došlo i na dlouhodobě nejžádanější a nejočkávanější funkce. Pojďme se nyní společně…

Navštivte nás na konferenci E-commerce day v Bratislavě
bohemiasoft - Bře 28, 2025E-commerce day ve čtvrtek 3. dubna 2025: Jak z e-shopu vybudovat silnou značku? Nestihli jste nás v Brně nebo jste…

Nová funkce: Automatický přepočet měrných jednotek
bohemiasoft - Bře 18, 2025Přesné a jasné zobrazování cen je klíčové nejen pro budování důvěry zákazníků, ale i pro splnění legislativních požadavků. Proto zavádíme…
Přidat komentář