Umístění na prvních pozicích vyhledávání Google je většinou zdrojem velké návštěvnosti a přílivu nových zákazníků. Není proto divu, že většina majitelů webů neváhá využít jakékoli příležitosti, aby svou stránku posunula o něco výše. Mnozí z nich se snaží využít i různých pokoutních způsobů, aby přechytračili vyhledávací algoritmus a dostali do popředí stránky, které si to svou kvalitou a přínosem pro uživatele nezaslouží. Aby Google zajistil férové prostředí a zabránil nekvalitním stránkám v okupování vysokých pozic ve vyhledávání, vytvořil takzvané Pokyny pro webmastery, průběžně aktualizovaná pravidla, která stanovují, jaké techniky mohou majitelé k optimalizaci svých webů použít, a jaké nikoli. Stránky, které tato pravidla porušují, poté čeká trest v podobě penalizace.
Jak Google penalizuje weby, které porušují pravidla?
Pokud Google zjistí, ať již na základě hodnocení algoritmu, nebo například na základě udání, že web není v souladu s pravidly pro webmastery, je jeho hodnocení sníženo, takže se umisťuje ve výsledcích vyhledávání na méně lukrativních místech. Existují dva typy sankcí, které mohou být webům uděleny.
- Ruční penalizace
- Algoritmická penalizace
Algoritmické sankce nejsou oficiálně penalizací. Jsou výsledkem změny hodnocení webu algoritmem, který je průběžně upravován, aby dokázal lépe zachytit některé pokusy o manipulaci s výsledky vyhledávání. Čas od času vydá Google velký update algoritmu, jako byly například známé updaty Panda, Pigeon, Penguin či Hummingbird, které se zaměřovaly na určité nešvary (nevhodné odkazy, nekvalitní obsah webu a podobně). Po takovém update algoritmu nastává hromadné celosvětové snížení pozic u webů, jejichž obsah nebyl například dostatečně originální a kvalitní.
Algoritmické sankce jsou plně automatizovaná součást algoritmu hodnocení Google. Soubor softwaru a algoritmů využívající pokročilé metody, včetně strojového učení, dokáže zjistit pokusy o manipulaci s výsledky vyhledávání (popřípadě to, co za manipulace považuje), na libovolné části webu a podle toho upravit jejich pozice, to znamená, že se mohou snížit pozice pouze určité části vašeho webu. Pokud váš web ztratí pozice v důsledku algoritmického filtrování, neobdržíte o tom žádné zprávy ani upozornění.
Ruční penalizace je něco jiného. Jedná se o manuální akci skutečného člověka, zaměstnance Google, kterému bylo nahlášeno porušování pravidel konkrétním webem. Ten celý případ osobně prozkoumá a v případě, že zjistí porušení pravidel, udělí takzvanou ruční penalizaci. O této penalizaci jste poté upozorněni prostřednictvím účtu v Google Search Console.
Jaké jsou nejčastější důvody penalizace
Nekvalitní, duplicitní nebo takzvaně „řídký“ obsah. Mnoho majitelů se snaží vytvořit na svém webu co nejvíce obsahu, optimalizovaného na nejrůznější klíčová slova. Pokud je tento obsah skutečně kvalitní a poskytuje návštěvníkům přidanou hodnotu, jde o efektivní způsob optimalizace stránek. Mnoho majitelů však zveřejnuje obsah, který byl napsán pouze proto, aby bylo kam umístit klíčová slova. Cílem Google je však přinášet svým uživatelům ty nejlepší odpovědi na jejich dotazy. Nemá nejmenší důvod preferovat bezduché slátaniny, které uživatelům nic nepřinesou. Algoritmická penalizace je tak zcela na místě.
Dalším častým důvodem jsou minimální nebo duplicitní texty, což je častý nešvar zejména u e-shopů. Stránky často obsahují pouze název a fotografii produktu, cenu a nákupní košík. Pokud je na stránce nějaký text, je většinou zkopírován od výrobce či z jiného webu. Výsledkem jsou stránky, které jsou u stovek e-shopů téměř naprosto stejné. Proč by Google měl takové stránky vůbec hodnotit?
Těchto chyb se lidé často dopouštějí neúmyslně, existují však i horší prohřešky, jako je používání zakázaných praktik Blackhat SEO, odkazování na podvodné či hacknuté stránky, šíření malware a podobně. Přestože k něčemu takovému může dojít i neúmyslně, například kvůli napadení vašeho webu hackery, nastupuje v takových případech obvykle přísná ruční penalizace, která může skončit i kompletním odstraněním vašeho webu z indexu.
Jak se zbavit penalizace
Pokud váš web obdržel ruční penalizaci, dozvíte se o tom prostřednictvím účtu v Google Search Console, kde vám také sdělí, co penalizaci zapříčinilo. Jakmile zjistíte, že byl váš web penalizován, měli byste tuto situaci okamžitě začít řešit. Odstraňte veškeré problémy, které by penalizaci mohly způsobit a poté stránku odešlete k opětovnému posouzení prostřednictvím Google Search Console. Pokud byly všechny problémy odstraněny, penalizace bude zrušena a vašemu webu by se měly navrátit zpět jeho původní pozice. Mějte však na paměti, že stejně tak jak byl web ručně penalizován, tak musí být penalizace i ručně odstraněna. Znamená to, že může trvat klidně několik týdnů i měsíců, než váš web někdo osobně zkontroluje.
Jak poznám že je můj web penalizován
Pokud se vaše webové stránky neumisťují ve výsledcích vyhledávání Google, může to mít několik důvodů. Abyste zjistili, o co jde, nejprve přejděte na Google a spusťte vyhledávání vašeho webu pomocí příkazu: „site:vasestranka.cz“.
Pokud se ve výsledcích zobrazí webové stránky vašeho webu, znamená to, že je váš web indexován, což je pozitivní zpráva. Důvody, proč se vaše webové stránky neumisťují ve výsledcích, mohou být následující:
- Váš web je ještě nový a nevybudoval si zatím dostatečnou autoritu pro umístění na konkurenční vyhledávací dotazy. Nemůžete spustit webové stránky a očekávat, že se na cílové dotazy umístí přes noc; váš web musí nejprve prokázat, že si umístění zaslouží.
- Váš obsah neodpovídá tomu, co návštěvníci hledají nebo není dostatečně kvalitní ve srovnání se stránkami, které se na vyhledávané dotazy umísťují. Musíte zajistit, aby stránky, které nabízíte, byly přinejmenším stejně dobré, v ideálním případě lepší než ty, které se již umisťují na prvních místech.
Pokud po zadání příkazu: „site:vasestranka.cz“ nevidíte ve výsledcích žádné stránky svého webu, znamená to, že nebyly indexovány. Důvody mohou být následující:
- Váš web brání robotům Google v procházení a indexování vašeho webu nebo jim dává pokyn, aby jej neindexovaly (obvykle pomocí příkazů Disallow v souboru robots.txt, nebo značek noindex, umístěných v hlavičce HTML souborů). Jakmile tyto blokace odstraníte, roboti by měli začít váš web indexovat.
- Váš web byl spuštěn během posledních několika dní a indexovací roboti jej zatím nestihli navštívit. Možná na váš web nevede odnikud žádný odkaz, takže se o něm ani nemají jak dozvědět. Řešení je jednoduché: přiveďte na web zpětné odkazy z kvalitních a tematických stránek. Můžete také požádat o indexaci prostřednictvím služby Google Search Console.
Pokud na web vedou odkazy a funguje již delší dobu, přesto však není indexován, může jít o manuální penalizaci za nějaký vážnější prohřešek. Navštivte Google Search Console, kde byste se v sekci ručních zásahů měli dozvědět, kvůli čemu byl váš web penalizován.
Moje návštěvnost z Google poklesla, co s tím?
Důležité je v takovém případě zjistit, zdali organická návštěvnost vašeho webu klesla náhle, nebo postupně v průběhu času. Pokud k tomu došlo náhle, přemýšlejte, jestli jste na webu nedělali nějaké úpravy, které by to mohly způsobit.
Zkontrolujte, zda jste na váš web omylem nepřidali značky noindex. To se někdy může stát, když vývojáři přesunou web z testovacího prostředí do ostrého a zapomenou je odstranit. Pokud jsou ponechány na místě, způsobí deindexaci vašeho webu.
Zkontrolujte službu Google Search Console, zda váš web nebyl odstraněn ze stránky s výsledky vyhledávání kvůli nepovoleným Blackhat technikám nebo kvůli škodlivému softwaru. Pokud Google usoudí, že by váš web mohl být pro uživatele škodlivý, z indexu jej odstraní. To se může stát obvykle v případě, že byl váš web napaden hackery. Zjistíte to v Google Search Console v menu:
Zabezpečení a ruční zásahy > Ruční zásahy
Pokud vidíte v seznamu nějaký problém, je to pravděpodobně příčina ztráty návštěvnosti vašeho webu.
Pokud k poklesu návštěvnosti dochází postupně, je možné že Google provedl aktualizaci hlavního algoritmu, v jejímž důsledku jiné weby získaly vyšší hodnocení a umístily se nad vaším webem. Nemusí to znamenat, že jste něco udělali špatně. Zkrátka jen nový algoritmus hodnotí jiné stránky jako lepší. Co s tím? Analyzujte, co dělají nejlépe hodnocené stránky a co vy neděláte. Upravte podle zjištěných informací váš vlastní web a vaše pozice se pravděpodobně brzy zlepší.
Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.
Může vás zajímat
Webinář: Jednoduchá integrace Zenvio s Webareal
bohemiasoft - Říj 15, 2024Vážení uživatelé Webareal, rádi bychom vás pozvali na speciální webinář, který se uskuteční 31. října v 15.00, a během kterého vám…
Pozvánka na E-commerce day v Bratislavě
bohemiasoft - Říj 10, 2024Za týden, 17.10.2024 se v Bratislavě uskuteční E-commerce day a my budeme u toho! Přijďte navštívit náš Webareal stánek a…
Současné metody link buildingu: Co funguje a co již ne
bohemiasoft - Říj 10, 2024Link building, tedy získávání zpětných odkazů, je stále jednou z nejdůležitějších SEO strategií, která dokáže výrazně ovlivnit viditelnost webových stránek…
Přidat komentář